پایگاه خبری هم صدا

خبرهای جدید ایران و جهان

پایگاه خبری هم صدا

خبرهای جدید ایران و جهان

مقاله بی طرفانه 5 چیزهای جدیدی را درباره اوتیسم درمان دارد نشان می‌دهد که هیچ‌کس درباره آن صحبت نمی‌کند.


یکی از آزمایشات مرجع و شناخته شده در تشخیص اوتیسم ، مقیاسی است که با هدف ارزیابی مهارت های ارتباطی ، تعامل اجتماعی و بازی و استفاده از مواد تهیه شده است و نقاط برش را ارائه می دهد. یکی از ویژگیهای عمده و اساسی این آزمون، این است که هر کودک را در مقایسه با همسالان او ارزیابی و نیمرخ مرتبط با هر کودک را ارایه میکند. همچنین بسیاری از مبتلایان به اوتیسم نیاز دارند که فعالیتهای روزمره و محیط پیرامونیشان به شدت یکنواخت باشند؛ کوچکترین تغییری میتواند اضطرابآور باشد و منجر به خشمشان شود. یک نکته مهم در مورد انواع اوتیسم این است که بیشتر علائم در آنها مشابه بوده اما شدت و ضعفشان متفاوت بروز میکند. همین که از دروازۀ مکتب داخل شدم، با دیدن چهرهها و حرکات دانشآموزان فهمیدم که با افرادی متفاوت روبهرو هستم. اغلب کودکان پنجساله میدانند که افکار، احساسات و اهداف دیگران با آنها متفاوت است.

بی توجهی: ضعف در توجه از جمله نشانه های اصلی ابتلا به بیش فعالی محسوب می شود که به تشخیص این اختلال کمک می کند. خوشبختانه روشهای مؤثری برای کمک به کودکان و بزرگسالان مبتلا به اوتیسم وجود دارد تا بتوانند احساساتشان را بیان کنند. خیلی از کودکان و بزرگسالان مبتلا به اوتیسم که از زبان گفتاری استفاده نمیکنند، برقراری ارتباط را با روشهای دیگر مانند زبان اشاره، ابزارهای الکترونیک، عکس وغیره فرا میگیرند. بسته به نتیجه ، توصیه می شود که به یک آزمایش کاملتر دیگر مانند ADOS یا ADI بروید. مرکز کنترل و پیش گیری از بیماری ها برای جمع بندی این قضیه در ۹ مطالعه متفاوت، این ارتباط را بررسی کردند که نتیجه دال بر اثبات این قضیه مشاهده نشد. پیش از این، سندرم آسپرگر در افراد با مهارت های ارتباطی ضعیف تشخیص داده شد. برخی نوزادان که دیرتر دچار اوتیسم میشوند در ماههای نخست و پیش از اینکه توانایی ارتباطی خود را از دست بدهند، صداهای مختلف تولید میکنند و کلمات بیمعنی هم بهکار میبرند. برای مثال در فردی مبتلا به اوتیسم با عملکرد بالا، نشانهها ممکن است شامل چالشهای خفیفی در زندگی شخصی و در برخی دیگر علایم اوتیسم ممکن است بهشکل رفتارهای تکرارشونده و ناتوانی در بهکارگیری زبان گفتاری، بروز کند.

این مشکلات بخصوص در کودکان خردسال دیده میشوند که اغلب فقدان بازی اجتماعی و خیالپردازی مشترک (مثل بازی وانمودکردن انعطاف پذیر متناسب با سن) و بعدها، اصرار بر بازی کردن بر طبق مقررات بسیار ثابت، در آنها وجود دارد. اگر کسی یا چیزی این ترتیب را به هم بزند، آنها به شدت ناراحت میشوند. تمایز بالینی بر نوع، فراوانی و شدت این رفتار استوار است (برای مثال، کودکی که هر روز به مدت چند اشیا را به صف میکند و اگر شیئی برداشته و حذف شوند، خیلی ناراحت میشود). یا ممکن است شدت علائم را تعیین کنند. شفقناافغانستان-با گذشت سالها، تعداد کودکان مبتلا به اوتیسم به شدت افزایش یافته است. به این معنا ، طی سالیان گذشته آزمایش های بی شماری برای شناسایی وجود اختلال طیف اوتیسم و جنبه هایی که در هر مورد تغییر یافته به وجود آمده است ، تولید شده است. برای فردی که درکی از این نشانههای اجتماعی ندارد، «بیا اینجا» تنها یک پیام دارد و فرقی نمیکند گوینده لبخند به لب داشته باشد، دستهایش را برای آغوشگرفتن باز کرده باشد یا اخمهایی گرهکرده و دست به کمر ایستاده باشد. اطلاعات فردی این کودکان از قبیل قد، وزن، سن و سوابق پزشکی آن ها با بررسی پرونده پزشکی جمع آوری شد.

دیگر نوزادان مبتلا به اوتیسم با تأخیر چشمگیری شروع به استفاده از مهارتهای زبانی میکنند و حتی خیلی دیرتر شروع به صحبتکردن میکنند. کودکانی که اوتیسم تأثیر خفیفی بر آنها داشته است، تنها با کمی تأخیر شروع به یادگیری زبان میکنند و حتی کلمههای دشوار را فرا میگیرند، اما هنوز هم در ایجاد گفتوگویی ادامهدار مشکل دارند. این کودکان وقتی به سن راهرفتن میرسند، در بازیهای گروهی مشکل دارند، حرکتهای اطرافیان را تقلید نمیکنند و ترجیح میدهند، تنها باشند. در یکسالگی بیشتر کودکان تازه راه افتاده، یک یا دو کلمه یادگرفتهاند، وقتی دیگران نامشان را صدا میکنند، به سوی صدا بر میگردند و به چیزهایی که میخواهند اشاره میکنند، البته این کاربرد اشاره در همهی فرهنگها صدق نمیکند. وقتی فرد مبتلا یاد میگیرد چطور خواستههایش را بیان کند و احساساتش را بروز دهد، رفتارهای مشکلسازش کمتر میشود. درنتیجه نمیتواند به خوبی کارها و واکنشهای دیگران را پیشبینی کند. اطمینان حاصل کنید که کودک شما تمام واکسنهای دوران کودکی را دریافت میکند زیرا آنها کودک شما را از ابتلا به بیماریهای جدی که میتواند باعث آسیب و یا حتی مرگ شود دور نگه میدارند. اگر فرد مبتلا به اوتیسم باشد او در تمام عمر این اختلال را خواهد داشت.

با انتشار کتابچه راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات ذهنی ، ویرایش پنجم (DSM-5) ، APA اظهار داشت که این دو مشکل می توانند همزمان باشند. یکی دیگر از علایم اوتیسم مشکل در ارتباط است. از هر ۵۴ طفل ۸ ساله، یکی مبتلا به ASD تشخیص داده شده است. ویژگی تشخیص اصلی در دوره رشد آشکار هستند، اما مداخله، جبران و کمکهای جاری میتوانند مشملات را حداقل در برخی موقعیتها بپوشانند. برخی آنچه را میشنوند، دقیقا تکرار میکنند. این میل شدید حتی ممکن است برای درک و سطح دانش آنها غیرمعمول باشد، مثل آگاهی از اطلاعات دقیق ستارهشناسی و تکرار آنها. برخی از رفتارهای تکرارشوندهی رایج عبارتند از: تکاندادن دستها، پریدن و چرخیدن، چیدن چندبارهی اشیا، تکرار صداها، واژهها یا عبارتها. این توصیه بهویژه برای برخی از داروهای ضد تشنج مهم است. این اختلال باعث تخریب بارز کار کرد اجتماعی، شغلی یا سایر جنبههای مهم عملکرد فرد میشود و ناشی از کم توانی ذهنی یا تأخیر کلی رشد نمیباشد. با آغاز شکلگیری قابلیتهای زبانی، فرد مبتلا به اوتیسم ممکن است زبان گفتار را به شیوههای غیرمعول به کار بگیرد. سپس همراه با ASD و سایر اختلالات رشد و نمو در پنجمین نسخه از کتابچه راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5)، طبقه بندی اختلالات مختلف برای راهنمایی روانپزشکان، بسته شد.

اگر شما این مقاله آموزنده را دوست داشتید و می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد بهترین روانشناس در تهران لطفا از سایت ما دیدن کنید.

آهنگ جدید یوسف زمانی به نام «خب منم حدی دارم مثل همه آدما»

متن آهنگ خب منم حدی دارم مثل همه آدما یوسف زمانی


یه بــــــار نشد گردن بگیــری اگه اشتباه کـــــردی


همــــــیشه با این اخلـــاقا تنهاتــــرم کردی


ولـــــــی من همه جوره پای این کارای تو وایـــسادم


یــــــادم نمیاد ایــــــن یه طرفه بودنو من یاد تـو دادم


خــــُـــــب منم حدی دارم مثل همه آدمــــــــا


منــــــم تا یه جایی صبری دارم


ولی دوســـــت ندارم ببینم دارم کم مـــــــیارم

https://musicdel.ir/single-tracks/204957/

آهنگ جدید محمد علیزاده به نام پر از خواهش و التماسه چشام

متن آهنگ پر از خواهش و التماسه چشام محمد علیزاده


پر از خواهش و التماسه چشام میخوام هرچی میخوامو از تو بخوام!♫!

https://musicdel.ir/single-tracks/97368/